ספריית בית התותחן, הקרב על חירבת מחאז, פישביין משה

מספר פריט: 628
  סיווג הפריט: סיפור   סוגה - ג'אנר: צבא ובטחון
הערות: הקרב על חירבת מחאז

ליל סתיו, שעה 4 בבוקר. שומר הלילה מעיר אותי ומוסר לי את הפקודה "לנוע ! הכון !" אני מתלבש בחפזון, מעיר את אנשי צוותי ומאיץ בהם שיזדרזו.
עלינו להיות בנקודת ההיערכות בשעה 5.45. המקום מרוחק במקצת ודרכי הנגב הן בחזרת סכנה: האויב מנצל את החשכה ומיקש את הדרכים.
החבריה מתעוררת, רוגנת ורוטנת במקצת על הצבא ש"שכח" אותם בנגב זה חדשים: אין חופש ואין יציאות ואין מנוחה. סגר עלינו המצור. אני מנחמם, כי בקרוב הכול יסתיים בכי טוב.
בשעה 4.25 מקבלים האנשים את הביסקוויט ואת "מנת הברזל" וקופצים אל תוך הזחל ששמו בישראל "בובה". (לכינוי חיבה זה זכה בעת שרות נאמן. השתתף אתנו בחמש פעולות ומעולם לא בגד.) אנו נפרדים מהחברים בהטחה שנחזור בנצחון ולא נכזיב אותם. הפעם נתקיימה הבטחתנו במלואה.
השעה 4.30 ולפנינו שעה ורבע. ערפל מסביב. האנשים יושבים מכווצים ומנמנמים שעה ש"הבובה" גומאת קילומטרים. כעבור שעה הגענו לנקודת ההיערכות, "הרווחנו" רבע שעה. העלינו מדורה קטנה ובשלנו קפה. בדיוק בשעה שנקבעה מראש הופיע טור משוריין משלנו. האנשים חוטפים שיחה חברית תכופה. הנשק נבדק בדיקה נוספת. אני מתייצב בפני מפקד הטור המשוריין וזה מודיעני כי האויב מתכונן היום להתקפת שריון חזקה מאוד. ברצונו לכבוד בחזרה את המשלט הנמצאה כשני קילומטרים מהואדי בו אנו חונים. המפקד מתעניין במצב הנשק ובמצב רוחם של האנשים. אמרתי לו, כי הכל מוכן ומזומן לפעולה. הצלחתי להשיג אצלו כמה חפיסות סיגריות בשביל הצוות. בשעה 6 הריני חוזר אל אנשי כש"השלל" בידי, נכנסים אנו לזחל ויושבים בו עד שעה 7.30 ומבלים את הזמן בשיחות וחלומות על הזמנים הטובים המחכים לנו אחרי הניצחון. והנה מגיעה פקודתו של מפקד השריון. התצפית גילתה טור שריוני האויב מתקדם לעבר המשלט ועלי לצאת נגדם בזחלי. פקודה היא פקודה ! הגפנו את תריסי ה"בובה", חבשנו קסדות הפלדה ויצאנו לדרך.
יחד עם יתר הזחלים התקדמנו בשרשרת לעבר האויב פני הקרקע היו מכוסים גבעות ותלים על כן טרם הבחנו באויברק לאחר זמן נתגלו לפני עינינו שניים ממשורייניו – נושאי תותחים כבדים. הם היו במרחק של 800 מטר מאתנו.
התקשרנו עם מפקד הטור והוא פקד להתקדם עוד,
עד כמה שאפשר, ורק אז לפתוח באש. פקדתי על הזחל לחפות עלי ואמרתי לנהגי לבצע תנועת איגוף שמאלית (הייתה לי האפשרות לנצל את השטח ההררי.) תנועת האיגוף הצליחה ובעלותנו על רכס ההר נמצאנו בטווח של 200 מטר מהמשוריין הראשון של האויב. האויב הופתע. אני ניצלתי עובדה זאת ומייד בעלותי ברכס ההר יריתי בו צרור כדורים שקלע אל המטרה ופגע. כן עשיתי למשוריין השני. שניהם החלו לעלות באש. ראיתי את המצרים קופצים מהמשוריינים ובורחים. פקדתי על המקלע "אש" וחיסלתי אותם. החברה מהמשלט ראו והריעו לנו.
והנה מקבל אני הודעה, כי מצד שמאל מתקרבים שני משוריינים אחרים. מיד פניתי שמאלה ועליתי על הרכס מאחורי 2 המשוריינים מתגלה לעיני טור של 15 נושאי-ברן, ואני בטווח של 250 מטר. מייד פקדתי על הזחל השני להעסיק את 2 המשוריינים ואני עצמי החלטתי לטפל בנושאי הברן. פקדתי לפתוח באש על שלולש נושאי הברן האחרונים בטור כדי להכביד על נסיגת האויב וכן היה. בעיני ראיתי ששני נושאי הברן נשרפו ושמונה נושאי ברן אחרים נגררים בנסיגה לקוויהם על ידי נושאי הברן הטובים שנשארו להם עוד. פניתי לעבר 2 המשוריינים. אחד מהם פגע. אחד מהם נפגע על ידי הזחל ואת השני חיסלנו אנחנו. הצטערתי על שלא הצלחתי לשרפו אך אנשי הסדנא הודו לי על כך. הם הצליחו לתקנו ולצרף אותו לחיל השריון שלנו.
נסתיים הקרב. סיירנו את השטח ולא גילינו שום דבר. בשעה 11 לפני הצהרים פקד עלינו מפקד הטור לסייר בשטח המרוחק. גילינו טור שני של האויב המתוכנן להתקדם לעברנו. עדיין היה רחוק מאתנו.
הטור המצרי התקדם בביטחון גמור וכאשר הגיע לטווח של 500 מטר הגיחה פתאום "בובתנו" לקראתו: שרפה משוריין נוסף וחיסלה 4 נושאי – ברן. במו עיני ראיתי, בעזרת משקפת, כיצד גוררים אותם המצרים לקוויהם.
נשארנו כשעה לסייר במקום. בשעה 13.30 חזרנו לנקודת ההיערכות. אנשי הטור הקיפו אותנו, לחצו את ידינו והריעו לכבודנו. מפקדהטור ניגש אלי וקרא: "משה, לא הכזבת אותנו!" והציע לי להצטרף באופן קבוע לטור שלו. שמחתי בלבי על שהעלינו את כבודו של גדוד ה-נ.ט. בנגב. אנשי הצוות הפכו לגבורי היום ומכל צד דרשו מהם שיספרו ויחזרו ויספרו על מהלך הקרב.